Ammatilliseksi opettajaksi kasvaminen
Kasvutarinan alku
Päätös ammatilliseksi opettajaksi
opiskelusta ei ole syntynyt pitkän pohdinnan myötä, ennemminkin hetken
mielijohteesta. Omat opiskelutaidot eivät ole olleet koskaan kovin hyvät, en
ole siis osannut edes kuvitella vielä viisi vuotta sitten toimivani opettajana.
Peruskoulun suoritettuani lähdin suorittamaan ensimmäistä perustutkintoa,
elektroniikka-asentajaksi valmistuminen jäi kuitenkin pienestä kiinni,
päättötyö ja sitä edeltävä 2ov kurssi jäivät rästiin, kun työelämä rupesi
kutsumaan armeijaan siirtymiseen asti.
Armeijan jälkeen hakeuduin uudestaan
ammattikouluun opiskelemaan, tällä kertaa lähemmäs kotia ja valmistuinkin
tuolloin normaalia nopeammassa aikataulussa, opiskeluni kestivät alle kaksi
vuotta ja niin oli autonasentajan paperit taskussa. Tässä vaiheessa vitsailtiin
kavereiden kanssa, että meistä kenestäkään ei voisi ikinä tulla opettajaa, no
maailma on erikoinen paikka ja muutaman vuoden päästä minulle soitettiin, että
ammatilliselle ohjaajalle olisi tarvetta koululla, tartuin tilaisuuteen ja pari
vuotta työskentelin ohjaajana. Tuona aikana kävi ensimmäistä kertaa mielessä
opetustyö, joskin ohimenevästi koska olin varma, että se ei ole minua varten.
Aikaa kului, opiskelin itselleni autoalan erikoisammattitutkinnon,
suunnitelmissa oli tuolloin hakeutua katsastus hommiin, kuitenkin jälleen
puhelin soi ja käskettiin hakemaan opettajan työtä. Parin minuutin pohdinnan
jälkeen päätin, että minusta tulee opettaja tässä vaiheessa, mutta en varmasti
opiskele enää mitään uutta, kunnes 2kk työtä tehneenä päätin lähteä hakemaan
ammatilliseen opettajan koulutukseen ja nyt nämä opinnot alkavat olemaan
maalisuoralla.
Opiskelutaitoni ovat siis kehittyneet
ja myös elämänkatsomus on avartunut, tästä johtuen jatko-opinnot ovat jo
mielessä, aika näyttää mihin päädytään, sen kuitenkin olen oppinut, että en
sano opiskeluille, ei ikinä. Jatko-opinnoista sen verran että mielessä pyörii ajatus
suorittaa ammatillisen erityisopettajan pätevyys ja tämän lisäksi mahdollinen
insinööri tutkinto omalta osaamisalaltani.
Pohdintaa opettajaksi kasvamisestani
Opettaja opintojen aloitus HAMK:issa
tuntui alkuun epätodelliselta, pelottavalta, ja jotenkin lamaannuttavalta,
etenkin ensimmäisen lähipäivän jälkeen, tietoa ja tavaraa tuli todella paljon
enemmän kuin mitä oma aivokapasiteetti pystyi käsittelemään. Opinnot alkoivat
kasvatustieteiden perusopinnoilla, näiden laajuus oli 13 op ja vetäviä
opettajia oli kolmella eri kurssilla kolme eri opettajaa, kaikkien
toteutustyyli oli myös yksilöllinen mutta yksi yhdistävä tekijä näissä oli,
tiukka aikataulu, näin työnohessa opiskelevan silmin.
Omat opiskelutaidot olivat heikot
alkuvaiheessa, kaikki tuntui vaikealta, jopa mahdottomalta, myöskin
tieteellisten kirjojen lukeminen tahmasi pahasti, mitään vastausta ei meinannut
löytyä alkumetreillä mistään, johtuen siitä, että en osannut opiskella oikein,
yritin vain lukea ja lukea, samalla yritin ymmärtää lukemaani mutta tämä tapa
ei kohdallani toiminut laisinkaan. Vihdoin löysin keinon, miten pystyn
kirjoista löytämään etsimäni ja opinnot alkoivat sujua. Kasvatustieteet
vaikuttivat alkuun pakolliselta pahalta, ilman hyötyjä mutta myöhemmin olen
löytänyt näille merkityksen. Historiaa selatessa huomaa miten eri lailla asiat
on toteutettu ennen ja kuinka mahdottomalta nämä ajattelutavat tuntuvat tänä
päivänä, samalla oppii myös miettimään opetusta siltä kannalta, miten ei
kannata opettajana toimia.
Kasvatustieteen opinnot olivat omalle
kohdalleni ehkä sysäys opetuksen historiaan, filosofien luomia
oppimiskäsityksiä on useita, ja näitä on yhdistelty, nykypäivän
oppimiskäsitykset ovat monin osin jo kauan aikaa sitten käytössä olleista
oppimiskäsityksistä yhdistelmä erilaisten käsitysten parhaista puolista, tai
näin ajattelen nyt, onhan aiempiakin joskus pidetty parhaimpina, kunnes toinen
on kumonnut ensimmäisen jne.
Ammattipedagogiset opinnot ovat antaneet
paljon, niin kysymyksiä kuin vastauksiakin. Osa opintokursseista on ollut
mielenkiintoisempia kuin toiset, olen kuitenkin päässyt oppimaan laaja-alaisesti
opettajuudesta näiden opintojen aikana. Ajatusmaailma opettajana toimimisesta
on muuttunut, ihmiset tulee kohdata sellaisena kuin he ovat, keskinkertaiselta
opiskelijalta ei kannata vaatia kiitettävää eikä kiitettävältä opiskelijalta
kannata hyväksyä keskinkertaista. Kaikki eivät ole samantasoisia tekijöitä tai
suorittajia, kun opiskellaan ammattiin, jos olisivat niin silloin arviointia ei
tarvittaisi kuin hyväksytty/hylätty asteikolla, vaatimukset ovat kaikille
samat, niistä suoriutuminen on jokaisen oman tason mukaista, siinä missä toinen
suoriutuu kiitettävän tasolla voi toiselle ponnistelut johtaa ainoastaan
tyydyttävän tasoon, ja tämä ei ole väärin, jos olisi niin miksi arviointi
asteikkoja olisi luotu.
Olen oppinut näiden opintojen aikana
etenkin kohtaamista ja dialogin tärkeyttä opintojen etenemisen suhteen, dialogi
mahdollistaa sekä oppimisen, reflektion että arvioinninkin, toimiva
vuorovaikutus opiskelijoiden kanssa on erittäin tärkeää (Cantell, 2010, s.9).
Opettajaksi opiskelu ei ehkä ole kuitenkaan niin yksinkertainen asia kuin ennen
ajattelin, toisaalta mihin ammattiin oikeasti valmistutaan koulusta suoraan
valmiiksi ammattilaiseksi, ei mihinkään. Opettajakoulutus mahdollistaa
opettajaksi kasvamisen ja antaa työkaluja käytettäväksi arjen erilaisissa
tilanteissa, näitä työkaluja ei kuitenkaan osaa käyttää tai hyödyntää heti, niiden
kanssa pitää oppia toimimaan ja tämä on juuri opettajaksi kasvamista. En ole
kasvanut valmiiksi opettajaksi koulutuksen aikana mutta olen saanut erinomaisen
kasvualustan koulutuksesta, kokemuksen karttuessa kasvua rupea tapahtumaan.
Ennen opintojen aloitusta en tiedostanut
omaa opettajuuttani enkä kokenut, että omaisin riittävää tietoperustaa
opettaakseni muita, tähän olen saanut huimaa vahvistusta ja ruvennut ymmärtämään,
että vaikka tietoni ei ole kaikkein teoreettisinta, yleispätevää tietoa niin
minun tietoni onkin käytännöllistä tietoa, tietoa mitä ei voi oppia kirjoista,
vaan sitä syntyy käytännön kokemuksen ja tekemisen mukana. Koska tämä ei ole kirjoissa
opittavaa tietoa, kutsutaan sitä hiljaiseksi tiedoksi tai yksinkertaisesti,
taidoksi. (Collin, ym., 2010, s.83) Kaikkea minulta löytyvää tietoa ei pysty opiskelemaan,
osa on pakko opettaa, ettei tämä tietotaito jää saavuttamattomiin muilta.
Opintojemme alussa meille näytettiin
puu missä oli henkilöitä oksilla, rungolla ja puun juurella, tuolloin alkuun ajattelin,
että olin opettajana jo kiivennyt tikkaita pitkin rungon ensimmäisille oksille
ja opettajaopintojen valmistuttua olisin lähellä latvusta. Näin jälkeenpäin on
helppo todeta olleeni hyvin väärässä, todellisuudessa minulla oli vasta ote
tikkaista puun juurella ja nyt opintojen aikana olen päässyt kiipeämään tuon
puun alaoksille tikapuita pitkin. Tästä eteenpäin tulee selviytyä itsenäisemmin
kohti latvusta, tuonne huipulle pääsee vain kasvamalla opettajana ja
kohtaamalla haasteita matkalla. Loppuun vielä lainaus Hannele Cantellilta
(2010, s.6) joka toteaa seuraavasti: ”Opettajan ajattelu muuttuu kokemusten
myötä” , tämän lauseen pystyn allekirjoittamaan myös itse, ajatteluni on
muuttunut jo tämänhetkisten kokemusten myötä, kasvu on siis vauhdissa.
Lähteet
Cantell, H. 2010. Ratkaiseva vuorovaikutus –
Pedagogisia kohtaamisia lasten ja nuorten kanssa. PS-Kustannus
Collin, K.,
Paloniemi, S., Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. (toim.) 2010. Luovuus,
oppiminen ja asiantuntijuus. WSOY
Kommentit
Lähetä kommentti